Selasa, 12 April 2011

Terbalik

Salam alaik..


"Sarah , izinkan aku melamarmu menjadi isteriku"...

Tanpa berfikir panjang, "aku tidak mahu, maaf" Itulah kata-kata terakhir yang dilontarkan sebelum Mimi menarik tangan Sarah..

(dalam hati) tak boleh bla lah mamat tu..macam mana dia boleh terfikir sampai begitu sekali...MasyaAllah...
tapi hati manusia tidak boleh diduga....

"Nasib baik kau datang awal..kalau tidak masak aku" selepas memecut bersama Mimi, mereka duduk di sebuah pangkin di bawah pokok taman permainan..

"Tulah engkau...yang kau pergi dok gatal sangat pergi  fakulti sorang-sorang tu kenapa?" Mimi menyalahkannya kembali.

"Aku nak cepat, assignment aku ada masalah.Aku kena pergi jumpa Dr.Izah.Dia panggil..tup..tup mamat tu datang lagi...pakai bawa bunga pulak tu"

Mimi tertawa. "Boleh tahan juga kau ni.Dalam diam ada secret admire"

"Dahlah..jom kita pergi shopping" Sarah tidak mahu ambil pusing hal tersebut.

Mereka menunaikan solat Zohor bersama sebelum ke destinasi yang ingin dituju. Bersyukur rasanya mempunyai sahabat sebaik Mimi yang amat memahami walau kadangkala dia begitu sensitif. Riang sekali  mereka menjamu selera setelah selesai membeli belah..

*****************************************************************************

"Sarah..Sarah ..bangun..dah 6.30.Kau tak solat lagi"

"Ya Allah..Aku dah lewat" Sarah bangun mengejut.

Rupanya dia bermimpi tadi...ending yang cukup baik walaupun bermula dengan suspens..

Tapi fikirannya masih melayang terhadap mamat yang melamarnya dalam mimpi itu...Ketakutan mula menerjah kerana dia mula perasan bahawa mamat tersebut sering muncul dihadapannya secara tiba-tiba.

*****************************************************************************

Dr. Irna sibuk menjelaskan topik perbincangan mengenai Ekonomi Antarabangsa di dalam kuliahnya..Tiba-tiba Azi berkata kepadaku "hai ingat kat abang tut..ke?"

 Sarah yang sejak dari tadi termenung tiba-tiba terkejut dengan kenyataan tersebut..Dalam fikirannya, bagaimana Azi mengetahui hal tersebut?Mesti Mimi yang beritahu...kata-kata itu walaupun terbit dalam hatiku tetapi tidak sangka telah kuluahkan kepada Azi...

"Mimi tak beritahu apa-apa pun. Bukan dia..Kau salah faham..Aku maksudkan abang kereta sewa semalam.." Jelas Mimi..

Namun, Sarah musykil dengan penjelasan Azi.. Azi yang cuba meyakinkan Sarah menyatakan bahawa abang yang dimaksudkannya ialah Abang kereta sewa kami...

Sarah mula rasa bersalah..Sudah tentu Lili yang sedari tadi memandang perbuatan mereka berdua akan mengadukan hal ini kepada Mimi. Dia adaah kawan serumah Mimi..Pasti haru jadinya..Sarah sedar akan hal itu..Dia bungkam..

*********************************************************************************
Keesokannya, ketika berada di luar bilik Dr. Nazir, Sarah cuba meminta maaf kepada Mimi akan kesilapannya kerana salah faham sebelum ini..

Mimi memaafkannya...Namun, kenyataan Lili yang menyebut mengenai Abang di kolej KDA mengelirukan Sarah..Sebenarnya, siapakah abang yang dimaksudkan Azi semalam...Adakah Mimi benar-benar telah memberitahukan sesuatu kepada Azi dan Lili.....timbul pelbagai persoalan dalam benak Sarah....


Kali ini, Sarah cuba meminta kepastian...sayangnya, tindakan itu membuatkan Mimi berkecil hati ..Mimi menyangka Sarah tidak lagi mempercayainya..

Sejak dari itu, bermulalah sengketa antara Sarah dan Mimi...
**********************************************************************************
Barulah Sarah tahu..mimpinya malam semalam memberi alamat yang sebaliknya ....Hakikatnya lelaki yang melamar dirinya sudah berpunya manakala Mimi bukanlah penyelamat tetapi telahpun jauh dari dirinya...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan