Mari kita lihat contoh artikel Majalah Guru awal 1930-an..nak tau macam mne sy dapat bende ni??klik laman kat bawah artikel ni..
Majalah Guru, Sep
1935, p.357-359
General Article.
Bukan satu soal yang baru, kiranya di sini
kita tuliskan: bahwa kaum perempuan itu adalah sebagai sayap kiri yang menjadi tiang buat
terbang, bila tamsil ini dimisalkan kepada burung dari sini tersimpullah faham bahwa
perempuan itu adalah memegang role dan terpenting dalam masyarakat yang telah maju dan yang
akan menaiki tangga kemajuan.
Belum dapat kita sebutkan suatu bangsa telah
maju, bila kaum perempuannya masih tercicir di belakang, kerana akikah dari kemunduran itu
membuahkan cahaya pada masa akan datang; betapa tidak! Sekiranya dilapisan abad
sekarang dia telah maju tetapi dibadingkan datang dia belum mundur dengan habisnya tiang kemajuan yang
berupa "Pujangga Putera".
Hal ini berbukti dengan adanya ibu yang tidak
mengerti akan peraturan yang perlu buat penunjang kemajuan yang telah ada itu begini
perlunya tenaga seorang ibu dalam masyarakat sesuatu bangsa yang telah maju dan yang akan
maju.
Barangkali kerana inilah hikmatnya Allah
menjadikan kaum perempuan dari tulang rusuk kiri Nabi Allah Adam. Ialah supaya dia tegak
sebaris dengan kaum putera selaku sayap kiri yang menunjang jalannya masyarakat.
Dia bukan dijadikan dari tolong kaki supaya
dia jangan terhina diinjak kaki laki-laki tetapi dia tidak dijadikan dari tulang kepala,
supaya jangan disembah laki-laki sebagai Allah sehingga otak dan fikiran
laki-laki tertumpul buat kaum perempuan sahaja.
Tidak! Tetapi dikehendaki pemandangan yang
sama dalam pekerjaan yang digariskan pimpinan Ilahi dengan asuhan yang sama dengan sifat keperempuanannya.
Tetapi jangan sampai melompati pagar dan dasar
kesucian dalam arti yang seumumnya. Dalam kalangan Islam segala
perempuan, tidak keluar dari batas ini, meskipun rupanya ada bermacam-macam seperti:
Sebahagian dari contoh-contoh yang dapat
diperhatikan ialah pergerakkan-pergerakkan perempuan di dalam negeri-negeri
tetangga kita yang paling dekat seperti Turki, Mesir, Syria, dan lain-lain negeri muslimin yang
telah mulai terbuka mata kaum puteri.
Beberapa abad yang lalu perempuan-perempuan Turki disimpan di
dalam bilik dengan muka disebulungi oleh tudung-tudung yang rapat, dengan kedudukannya di dalam masyarakat
tidak penuh sebagai satu manusia yang melekap.
Tetapi didorong oleh perasaan perubahan besar,
"Kamal", Presiden Republik Turki, memaklumkan dalam satu maklumat"Memerdekakan Puteri" dengan memberi hak yang sama antara laki-laki dengan perempuan
dalam pandangan undang-undangRepublik Turki. Dalam pada itu
tampil ke muka beberapa Puteri Turki seperti Latifah dan Selamah Akrim memberi contoh sebagaipenambah jalan dalam kemajuan puteri.
Dalam tahun 1916, di Turki, Universiti dibuka
pintunya buat puteri seluas-seluasnya sehingga dalam masa yang singkat sahaja
puteri-puteri Turki menjadi cerdas dalam beberapa ilmu-ilmu yang terpenting dalam masyarakat maju,
ilmu dagang, ilmu kehakiman, dan ilmu di sini.
Fikiran kemajuan puteri itu tersiar, meskipun
pada mulanya "Kassim Amin" pengarang kitab "Tahrir
al-Mara`ah" mendapatberbagai-bagai ancaman dari kiri
kanannya. Tetapi sekarang Mesir telah mempunyai puteri-puteri campuran seperti madu bangsawan
Sirwani Pasha yang terkenal cakap dalam mengembangkan perdagangan.
Di samping itu, berdiri pula Nona Ihsan Ahmad
Yarstudanah dan pengarang yang jarang bidangnya. Kekuasaan kemahuannya menyebabkan dia
memasuki Universiti Amerikan di Beirut lepas dari sana dia berniat meneruskan pelajarannnya
kepada Colombia Universiti. Sesungguhnya seorang puteri keras kemahuannya!
Sebagai pemandangan cukuplah kita sebutkan
puteri-puteri itu sahaja dan belum kita sebut madu Julia redactrice perempuanbaru di Syria.
Kesimpulan pertama yang dapat ditarik dari
ketetapan rencana perempuan ((lebih perempuan muslimin)) menanamkan perasaan.
1. Perempuan itu suatu makhluk berakal yang
perlu dibawa dalam merundingkan soal yang tersangkut dengan tenaga
kepengertian.
2. Perempuan itu mempunyai hak yang sama
dengan laki-laki sebagai manusia yang mempunyai hak buat tertawa bila tempatnya dia tertawa, bahkan
bukan perlu minta izin lebih dahulu kepada laki-laki bila dia hendak bersenyum. 3. Perempuan itu perlu
mempelajari kecerdasan umum, ilmu kesucian, adat istiadat, ilmu seni dan
lain-lain dengan tidak meninggalkan ilmu masuk memasuk dan lain-lain yang dirasa perlu.
Perlu satu pemandangan yang perlu ditimbang
masak dengan seringan yang serapat-rapatnya. Meskipun rencana ini bertukar jalan
dengan kitab "Constitution" yang masyhur yang di dalam bahagian
Jilid III ada terdapat maksudnya "Kita Tidak Boleh Mengadakan Kaum Isteri
Buat Mengajar!"
Barangkali tidak akan terdorong kalau kita
berkata di sini, yang bahasa di atas dari kemajuan puteri yang disukai Allah hanya sehingga apa
telah direncanakan itu.
Nasifah S.A.
Diperoleh daripada http://mcp.anu.edu.au/N/SK/326.html