Khamis, 8 September 2011

'Auj bin Unuq

Salam alaik..

Mari berkenalan dengan 'Auj bin Unuq...Siapakah dia??

Dia adalah umat zaman Nabi Musa a.s. Orangnya sangat besar dan tinggi serta mempunyai kekuatan yang melebihi kemampuan manusia biasa. Ada yang mengatakan bahawa dia tinggal di gunung. Apabila lapar, dia menghulurkan tangannya ke dasar laut untuk menangkap ikan dan kemudian memanggangnya dengan terik matahari.
Gunung Sinai

Suatu hari, ketika Nabi Musa a.s bersama kaumnya tersesat di sebuah kebun teh, mereka terserempak dengan 'Auj. Namun, 'Auj beraksud ingin membinasakan Nabi Musa a.s dan kaumnya. Dia pergi ke tempat kediaman askar-askar Nabi Musa tidak jauh daripada tempat kediamannya.

Dia bertindak mencabut gunung-gunung yang terdapat di sekitarnya dan menjunjungnya di atas kepala dan kemudian, dia bercadang untuk mencampakkannya pada askar-askar Nabi Musa a.s.  

Pada ketika inilah Allah mengutuskan  burung Hud-hud  meletakkan batu-batu berlian di atas gunung yang sedang dijunjung oleh 'Auj. Dengan kekuasaan Allah juga, batu-batu tersebut menembusi hingga ke tengkuknya..Disebabkan tidak sanggup lagi memikul beban tersebut, akhirnya 'Auj binasa.

Dikatakan pula Nabi Musa a.s sempat melompat setinggi empat puluh hasta dan memukul tongkatnya kepada 'Auj. Tongkat Nabi Musa a.s tepat mengenai mata dan kaki 'Auj dan dengan kehendak Allah s.w.t, 'Auj jatuh dan sampailah ajalnya...

*Kisah ini saya ambil daripada buku Rahsia Disebalik 7 Hari....

2 ulasan:

  1. maaf bukan buku rahsia disebalik 7 hari.... tapi rahsia 7... =)

    Hadapi Dengan Senyuman..(".)

    BalasPadam
  2. Kisah`Auj adalah palsu.
    Janagn terpedaya dengan para pereka cerita yang berniat baik.

    BalasPadam