Selasa, 13 September 2011

Luahan hati..

Salam alaik....

Betapa konsep Satu Malaysia hari ini masih belum benar-benar dihayati oleh masyarakat. Sedarkah kita bahawa mungkin kita masih belum mengenali kaum-kaum lain secara lebih mendalam; agama, adat; bahasa dan banyak lagi. Kita masih perlukan masa . 54 tahun merdeka masih belum cukup untuk kita mengenali antara satu sama lain ATAU kita memang tidak mahu mengenali dan memahami antara satu sama lain??

Masakan tidak...ketika di suatu kelas, seorang 'guru' berbangsa *** mengajukan untuk mengadakan kelas dari pukul 4 hingga pukul 7. Salah seorang dari kami menyatakan bahawa kami perlu solat antara tempoh tersebut. Beliau menyatakan bahawa sebelum ini tidak pernah ada diantara studentnya yang mengemukakan masalah mengenai hal solat. Kalau pelajar tersebut seorang sahaja nak solat maka dia 'dilepaskan'. Habis kalau begitu, bila kami boleh solat Asar, yang lain tak mahu solat ke?padahal 70 peratus adalah muslim. Mengapa mereka berdiam diri? owh.. mungkin ada salah faham di sini..tiba-tiba seorang hamba Allah meminta untuk kelas dihabiskan lebih awal supaya semua muslim boleh solat. 'Guru' itu bersetuju. Lega..

Renungan.

1. Mungkin kami ada masalah bahasa-si'guru' menggunakan English, manakala tidak ramai yang begitu memahami English dan sukar untuk berinteraksi. Kesannya, timbullah salah faham (bukan kami nak solat sampai tiga jam , cukuplah dalam 10 minit, tapi tidak mampu disampaikan dalam English..hahha..). Lain kali pastikan anda lancar berbahasa Inggeris apabila masuk ke kelas ini.

2. Disebabkan kurang memahami agama kaum lain, si'guru' kelihatan tidak mengetahui tempoh solat orang muslim dan menuduh kami akan 'skip' kelas hanya untuk solat semata-mata. Ini membuktikan beliau perlu belajar mengenali agama kaum lain. 

Walau apapun, alhamdulillah, segala-galanya selesai...  

Solat Kita

Artist: Rabbani
Song Category: Nasyid
Bersolat itu disiplinkan diri
Masa dihargai dan waktu ditepati
Penghubung kasih hamba dan Ilahi
Mensyukuri di atas nikmat hidup yang diberi

Sujudlah pada Ilahi
Sinar wajahmu akan berseri
Terhindarlah daripada perbuatan yang mungkar

Solat itu tiang seri
Sumber kekuatan rohani
Penegak agama suci
Ganjarannya besar sekali

Sedarkah kita semua
Amalan utama ditanya
Sempurnakah solat kita
Di barzakh sana

Tiada ulasan:

Catat Ulasan