Rabu, 16 Jun 2010

TADBIR mengatasi TAKDIR??


Saya berminat dengan tajuk yang disiarkan dalam majalah solusi ....TAKDIR mengatasi TADBIR....TAKDIR dari Allah manakala TADBIR dari kita hambaNYA...Apabila TAKDIR dan TADBIR selari, maka terjadilah apa yang kita inginkan...jika sebaliknya, maka terjadilah apa yang tidak kita inginkan...Kadangkala hati bertanya, mengapa hal ini terjadi? dimana silapnya? sedangkan kita telah berusaha....dalam hal ini, carilah HIKMAHNYA.....ia terkandung dalam TAKDIR yang telah Allah tentukan untuk kita..

Saya ingin sekali berkongsi pengalaman yang cukup besar hikmahNya...syukur kerana saya akhirnya berjaya menempuh cabaran tersebut dengan hati yang terbuka dan lapang dada...Kisahnya bermula begini (ceh...once upon the time)...saya telah memohon untuk menyertai aktiviti kokurikulum X di sebuah IPTA tempat saya menuntut (kini masih menuntut)...ketika itu, saya masih dalam semester 1...pada waktu ini, maklum sajalah..pengalaman belum ada...saya menjalani hampir kesemua aktiviti ko tersebut dengan baik memandangkan ia memang minat saya sejak sekolah rendah lagi...segala tugasan turut disempurnakan seperti yang diinginkan...justeru, saya merasakan minat saya terhadap aktiviti ini semakin mendalam...saya berazam untuk menjadi ahli kepada aktiviti ini walau setelah saya tamat kursus nanti..

Namun, segala impian saya musnah apabila saya mendapat 'D' dalam kursus tersebut...inilah yang dikatakan TAKDIR menyalahi TADBIR...bukan hanya saya seorang..malah 8 orang rakan 'sekelas' saya yang lain turut mendapat keputusan yang sama...akibat dari itu, kami mengambil keputusan untuk berjumpa dengan pensyarah kursus tersebut pada semester berikutnya..barulah kami tahu...hanya kerana tidak dapat menghadiri peperiksaan akhir kursus tersebut, kami secara automatik gagal sepenuhnya....hati memberontak.....bukannya kami sengaja tidak mahu hadir ke peperiksaan akhir kursus itu...tapi pada hari yang sama kami juga terpaksa menjalani kajian lapangan yang meliputi 20/30% markah subjek major kami yang berjumlah 3 jam kredit.. manakala kursus tersebut hanya berjumlah 1 jam kredit...jika anda terpaksa membuat pilihan, mana yang akan anda pilih?

Walaubagaimanapun, aura kegagalan ini telah dapat saya rasakan ketika pertama kali saya berjumpa dengan Pengarah pusat ko...beliau tidak dapat bertolak ansur dan hanya menyerahkan bulat2 keputusan kepada pensyarah kami...malah beliau menyuruh agar kami menangguhkan kerja lapangan tersebut..bayangkan jika kami yang hanya berjumlah 9 orang daripada 151 orang pelajar kelas kami mahu menangguhkan projek yang telah lama dirancang oleh pihak jabatan semata-mata untuk menduduki ujian yang dibuat secara tergesa-gesa / last minute...adakah tindakan itu wajar?...lebih malang lagi pihak jabatan dan pensyarah kerja lapangan kami juga tidak dapat membantu...pada mulanya, saya tidak menyangka hal ini akan terjadi memandangkan pensyarah ko kami menyatakan bahawa kami boleh menduduki ujian tersebut pada hari lain iaitu lebih awal dari tarikh peperiksaan sebenar..namun, akibat ditunda beberapa kali, akhirnya ia tidak dijalankan dan senyap begitu sahaja..

Jadi, kami tidak memandang perkara ini terlalu berat...memandangkan ia hanya dikatakan sebagai ujian praktikal dan bukannya 'peperiksaan' seperti yang didakwa...kami telahpun menduduki peperiksaan bertulis selepas dari projek kerja lapangan tersebut...kami tidak risau kerana majoriti assignment telah kami sempurnakan kerana kami menganggap assignment tersebutlah merupakan penyumbang terbesar dalam markah tugasan kami (seperti yang dinyatakan pada awal kursus)...rupa2nya..sangkaan kami meleset...markah tugasan hanya sedikit manakala markah ujian bertulis dan praktikal tersebut merupakan penyumbang terbesar markah kami..itupun setelah kami berjumpa dan berbincang dengan pensyarah tersebut...beliau menyatakan beliau tidak mampu berbuat apa2....sepanjang kursus tersebut pun hanya seorang sahaja yang mendapat A- manakala yang lain mendapat B dan C...assignment kami dikatakan tidak menepati syarat yang dikehendaki...

Berdasarkan kes ini, saya membuat beberapa kesimpulan yang mungkin boleh dijadikan iktibar dan diperbetulkan pada masa akan datang.

UNTUK PENSYARAH yang kusayangi...KESILAPAN ANDA:


1.Tidak menyatakan secara jelas apa yang dikehendaki bagi menepati syarat tugasan terbaik. Hal ini kerana, apabila kami bertemu dengan anda, anda hanya menyatakan 'buat ajelah" .

2. Hampir setiap minggu, instruktur kami bertukar dan lebih buruk lagi mereka hanya menjalankan kuliah tanpa mengetahui apa2 mengenai tugasan yang diberikan dan apabila ditanya tentang tugasan, mereka berkata tidak tahu-menahu sedangkan itu tajuk kuliah mereka. Hal ini terjadi kerana orang lain yang beri kuliah, orang lain yang beri tugasan (mengenai topik yang dikuliahkan) walhal ketika kuliah dijalankan, mereka tidak hadir.

3. Kadangkala kami diberi tugasan di luar skop kuliah. Mungkin itu boleh diterima. tetapi kami langsung tidak diberitahu mengenai skop dan cara terbaik membuat tugasan tersebut dan seringkali tugasan kami sangat berbeza dengan yang lain. misalnya, jika tajuk yang diberikan ialah fesyen MUSLIMAH, terdapat perbezaan ketara dari segi pengolahan isi dan beliau hanya memilih 1 ATAU 2 assigment yang beliau suka dan mengkritik yang lain tanpa membenarkan kami membuat pembetulan.

4.Kadangkala beliau terlupa tajuk tugasan yang diberikan dan hanya bertanya pendapat majoriti mengenainya. jika majoriti menyatakan tiada tugasan diberikan sebelum ini (padahal ada yang x buat dan x siap), maka beliau menolak tugasan yang telah dibuat oleh segelintir pelajar yang masih mengingatinya.

5. Tidak menyatakan secara jelas sistem pemarkahan.

6. Gemar mengubah sesuatu keputusan misalnya mengenai penundaan tarikh ujian praktikal kami tanpa alasan yang kukuh.

7. Tidak mahu bertolak ansur dengan masalah pelajar terutama masalah kami yang ibarat ditelan mati emak, diluah mati bapa. jika kami memilih kerja lapangan, kami tidak dapat hadir untuk peperiksaan, maka kami tiada markah untuk itu....begitulah juga sebaliknya jika kami hadir untuk peperiksaan...tidakkah kalian mengerti apa yang kami alami?

NAMUN, terselit juga PENGAJARAN UNTUK SAYA dan rakan2..

1. Kami seharusnya tidak mengambil ringan mengenai ujian praktikal yang ditunda beberapa kali tersebut..
2. Kami seharusnya bertanya "ujian praktikal tu markahnya berapa?' dan mengambil iktibar dari pengalaman sebelum ini bahawa pensayarah tersebut gemar bertukar fikiran saat2 akhir..
3.Bertemu MPP untuk membela nasib kami agar hal yang sama tidak berulang kepada pelajar lain...


Walau apapun, TAKDIR untuk kami ber9 telah pun terjadi...kami redha dan pasrah...kami terpaksa repeat paper ko...masing2 membawa haluan masing2..dan kami saling mengingat antara satu sama lain agar hal yang sama tidak berulang pada diri kami sekali lagi...apa yang menyedihkan ternyata cerita kami telah berjaya 'dilelong' dan 'dijaja' kepada pelajar junior kursus tersebut oleh pensyarah yang sama tapi dalam versi 'kamilah yang bersalah' bagi menutupi kesalahan yang berlaku...sedihnya...x mengapa..saya maafkan...


Alhamdulillah dalam kursus yang saya jalani 3 semester ini, saya berjaya mendapatkan keputusan yang terbaik....inilah hikmahnya...disebalik kisah sedih ini, mungkin kursus tersebut bukanlah yang terbaik untuk saya dan 8 rakan yang lain...mungkin TADBIR saya tidak sebaik TADBIR Allah sehingga terjadinya TAKDIR tersebut....dari sini juga saya belajar mendidik hati agar bersabar, redha dan tawakal...yakin akan qada' dan qadar Allah pasti berlaku....Percayalah, tiada pilihan yang lebih baik melainkan pilihan Allah....

moga kisah ini menjadi iktibar untuk semua..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan