Khamis, 9 Disember 2010

'Materialist'



Salam alaik...


Kali ini saya ingin berkongsi hasil tulisan Dr.Mohammad Al-Bani dalam karyanya 'Ciri-ciri Manusia Tamak dalam Al-Quran' , penterjemahnya Ismail Yusof .Penerbit Pustaka al -Mizan, 1989.


Mari kita lihat apa itu ciri-ciri manusia MATERIALIST...


1. Egois,bangga dengan keakuan diri(individulistik/ cinta diri)

-keadaan ini boleh dilihat berdasarkan contoh dalam peperangan uhud. Terdapat segelintir mereka yang terlalu cintakan diri sehingga ada diantaranya yang merasakan dengan jauhnya dari medan pertempuran, maka mereka akan terselamat daripada mati. Namun, Allah membantah andaian ini dengan ayat


Katakanlah jika sekiranya kamu berada di rumah-rumahmu, nescaya orang-orang yang telah ditakdirkan akan mati terbunuh itu akan keluar (juga) ke tempat mereka terbunuh

(surah ali-Imran:154)

2. Bermegah dengan darah bangsawan/keturunan.


3. Rasa bangga dengan harta dan kekuatan.


4. Memandang rendah orang awam.

-lihatlah bagaimana nabi Musa dihina firaun..

Dan Firaun berseru kepada kaumnya (seraya) berkata. Hai kaumku, bukankah kerajaan Mesir ini kepunyaanku dan (bukankah) sungai-sungai ini mengalir di bawahku maka apakah kamu tidak melihatnya. Bukankah aku lebih baik daripada orang yang hina ini yang hampir tidak dapat menjelaskannya (perkataannya).


Mengapa tidak dipakaikan kepadanya gelang dari emas(maksudnya kenapa Allah tidak memakaikan gelang emas kepada Musa, sebab menurut adat kebiasaan mereka apabila seseorang diangkat menjadi pemimpin, mereka mengenakan gelang dan kalung emas kepadanya sebagai tanda (kebesaran)) atau malaikat datang bersama-sama dia untuk mengiringinya.

(surah az-Zakhruf:51-53)


5. Takbur (sombong)

-sifat sombong akan membawa kepada timbulnya rasa memuji diri berlebih-lebihan. Dengan kesombongan, takbur boleh memalingkan dan memesongkan pandangan agama kepada rasa bongkak. Takbur pangkat, jabatan, keturunan, harta ataupun anak.


6. Kedekut dan haloba.


7. Suka membantah dan mengada-adakan.

-Golongan ini suka membantah dengan memberikan alasan yang salah (batil) apabila berbincang dengan orang-orang yang benar. Mereka menggunakan jawapan kebatilan itu bertujuan atas kepentingan tertentu dan tujuan tertentu termasuk menghapuskan yang hak.


8. Ingkar akan hari kiamat.

-mereka tidak melihat akan akhir (kiamat) dunia yang fana. Mereka tidak melihat dosa dan pahala dalam kehidupan yang terhad ini. Apa yang dikejar ialah harta dunia.


9. Nilai kebendaan jadi rujukan.

-hal ini terjadi pada kebanyakan rasul yang diutus Allah. Para penentang meminta bukti yang mampu dilihat oleh pancaindera mereka dan tidak mempercayai sesuatu uang tidak dapat diterima melalui pancaindera. Akibatnya, ramailah yang ingkar dengan risalah yang dibawa oleh utusanNya.


10.Lena dengan perbuatan syirik.

-Syirik adalah penyembahan terhadap benda apabila penyembahnya menggambarkan benda itu serupa dengan bentuk gambaran tuhan animisme atau penyembahan yang berbilang-bilang. Perkara ini telah menjadi lumrah bagi keyakinan orang-orang Musyrikin.


11. Suka mengolok-olok

-Golongan ini suka mengolok-olok orang-orang yang beriman.


Justeru, marilah kita bersama-sama muhasabah diri..adakah kita tergolong dalam golongan di atas??

Tiada ulasan:

Catat Ulasan